Een merkstrategie is een langetermijnplan voor het ontwikkelen en positioneren van een merk in de markt. Het is een manier om te bepalen hoe je het merk wilt laten zien en wat je wilt uitstralen naar je doelgroep. Een merkstrategie omvat ook hoe je het merk wilt laten groeien en hoe je het wilt onderhouden. Vaak beginnen wij met de merkstrategie voordat we beginnen met het website-ontwerp of de ontwikkeling hiervan.
Een merkstrategie kan helpen om een merk te differentiëren van andere merken in de markt en om de waarde en het imago van het merk te versterken. Het kan ook helpen om de doelstellingen en doelgroep van het merk te bepalen.
Door goed over een merkstrategie na te denken, zorg je er ook voor dat een merk consistent is en dat alle marketing- en communicatie-inspanningen aansluiten bij het verhaal en de identiteit van het merk. Dit kan bijdragen aan een positieve merkbeleving bij de doelgroep en dat kan weer leiden tot loyaliteit en herhaalaankopen.
Bij ons bestaat een uitgedachte merkstrategie uit twee delen: een functioneel document met daarin het merkverhaal, en een visuele identiteit. Het is belangrijk om de merkstrategie regelmatig te evalueren en bij te werken om ervoor te zorgen dat het aansluit bij de veranderende behoeften en wensen van de doelgroep en de markt.