Voice search is de mogelijkheid om zoekopdrachten te vertellen in plaats van ze te typen, bijvoorbeeld op je telefoon of op spraakgestuurde assistenten en slimme apparaten. Het is voor gebruikers erg makkelijk om dingen te vragen. Maar hoe zorg je ervoor dat jij vindbaar en hoorbaar bent via voice search?
Voice search is niet nieuw, sinds 2015 maakt het deel uit van zoekmachineoptimalisatie. Meer dan 40% van de volwassenen gebruiken dagelijks voice search om informatie te vinden. Om het bereik van jouw website of webshop te vergroten kan je een website optimaliseren voor vocie search.
5 tips om je website te optimaliseren voor voice search
- Focus op long-tail zoekwoorden die vaak worden gebruikt in gesproken zoekopdrachten.
- Maak gebruik van conversational copywriting en beantwoord de vraag van de gebruiker in natuurlijke taal.
- Optimaliseer de website voor lokale SEO om gevonden te worden bij voice searches naar lokale bedrijven of diensten.
- Gebruik schema markup om belangrijke informatie te structureren en begrijpelijk te maken voor zoekmachines.
- Zorg dat de website mobielvriendelijk is, aangezien veel voice searches worden uitgevoerd op mobiele apparaten.
Door je website of webshop te optimaliseren voor voice search kan je de kansen vergroten om gevonden te worden door potentiële klanten. Dit kan leiden tot een hogere positie in zoekmachines en meer verkeer naar je website. Door de bovenstaande 5 tips door te voeren op jouw website zorg je ervoor dat jouw website optimaal is ingericht voor voice search.