De 5 meest bizarre marketingstunts aller tijden

Marketing is al lang niet meer alleen maar het promoten van een product of dienst. Tegenwoordig gaat het om het creëren van ervaringen, emoties en herinneringen.

Marketing is al lang niet meer alleen maar het promoten van een product of dienst. Tegenwoordig gaat het om het creëren van ervaringen, emoties en herinneringen. En sommige marketeers gaan hier wel heel ver in. In dit artikel gaan we terug in de tijd en bekijken we de 5 meest bizarre marketingstunts aller tijden.

  1. “Subservient Chicken”
    In 2004 lanceerde Burger King een interactieve campagne waarbij mensen online commando’s konden geven aan een man in een kippenpak. Deze “Subservient Chicken” deed vervolgens alles wat de mensen vroegen, van push-ups doen tot breakdancen. De campagne ging viral en zorgde voor miljoenen views en veel ophef.
  2. “Red Bull Stratos”
    In 2012 sprong de Oostenrijkse skydiver Felix Baumgartner vanuit een ballon op 39 kilometer hoogte naar beneden, met alleen een parachute om zijn val te breken. Het hele event was gesponsord door Red Bull en werd live uitgezonden op televisie en internet. Het leverde Red Bull veel exposure op en zette het merk neer als avontuurlijk en innovatief.
  3. “KFC Extra Crispy Sunscreen”
    In 2016 lanceerde fastfoodketen KFC een zonnebrandcrème die rook en smaakte naar hun bekende “Extra Crispy Chicken”. Het was bedoeld als grap, maar veel mensen namen het serieus en wilden het product daadwerkelijk kopen. Het leverde KFC veel gratis publiciteit op.
  4. “De IKEA Catalogus”
    IKEA kennen we natuurlijk allemaal. Maar in 2016 wilden ze zichzelf op een andere manier onderscheiden van de concurrentie. Ze bedachten een marketingstunt die niet alleen creatief was, maar ook een wereldrecord vestigde. De IKEA Catalogus van 2016 was namelijk het grootste boek ter wereld. Het boek had een afmeting van 3,2 x 4,28 meter en woog 650 kilo. Het bevatte alle producten en inspiratiepagina’s die ook in de normale IKEA catalogus staan.
  5. “Share a Coke”
    In 2011 lanceerde Coca-Cola een campagne waarbij mensen hun eigen naam op een flesje Coca-Cola konden laten drukken. Het leverde Coca-Cola veel positieve publiciteit op en zorgde voor meer betrokkenheid van hun doelgroep. Later werden er ook andere varianten geïntroduceerd, zoals flesjes met bijnamen en landen.

Zo zie je maar: marketing kan op vele manieren worden ingezet. Deze 5 bizarre marketingstunts hebben allemaal iets gemeen: ze zijn anders dan anders en zorgen voor veel publiciteit en exposure. Natuurlijk zijn niet alle marketingstunts even effectief of verantwoord, maar het laat wel zien dat er vele creatieve manieren zijn om je merk onder de aandacht te brengen.

meer informatie?