Webshops en bedrijven kijken vaker naar kansen in het buitenland. En dus moeten zij de website aanpassen. Er moet een taal bij. Je kan ervoor kiezen om een nieuwe website te maken, maar de meest logische stap is een ’taalmenu’. De gebruiker kan zijn of haar taal kiezen. Maar hoe zit het dan met de vindbaarheid? Welke versie ziet Google? Of ziet Google ze allebei?
In de documentatie van Google vinden we een duidelijk antwoord over de verschillen, en de beste manier om een website of webshop meertalig te maken.
Google laat de verschillende manieren zien van het inrichten van een meertalige website. We kunnen hier de conclusie trekken dat de domeinnaam niet heel veel uitmaakt.
Een veelvoorkomende oplossing is dat bedrijven de taal na de domeinnaam zetten, zoals voorbeeld 3 in bovenstaande foto. Google geeft als nadelen dat de ‘Single server location’ niet handig is. Maar in feite maakt dit niks uit. Tegenwoordig zijn webhostingpakketten redundant uitgevoerd. Dus in het geval van een storing, pikt een andere server het op.
Daarnaast is de ‘Separation of sites harder’ een nadeel. Of niet? Want is het juist niet de bedoeling om de website zoveel mogelijk hetzelfde te laten als het origineel? Is dat het geval, dan is ook dit geen nadeel maar juist een groot voordeel.
Onze voorkeur gaat dus (zoals je wellicht merkt) uit naar de derde versie. Je kan de eigen domeinnaam behouden, en het maakt onderhoud een stuk eenvoudiger. Wel raden we aan om je domeinnaam in meerdere domeinnaamextensies vast te leggen. Dus bijvoorbeeld: www.jebedrijf.nl, www.jebedrijf.de (Duitsland), www.jebedrijf.be (België) enzovoorts. Deze kan je vervolgens wel weer doorlinken naar de juiste website.
En hoe zit het met de vindbaarheid?
Het is belangrijk om Google te laten weten dat jouw website of webshop meerdere talen heeft.
- ‘Hreflang Tag’
De eerste manier om Google te laten weten welke versies er zijn, is de plaatsing van de ‘Hreflang Tag’. In deze tag (geplaatst in de <head> van de website) geef je aan welke versie van de website Google bezoekt.
Google heeft namelijk allemaal botjes die jouw website indexeren. Dankzij de Hreflang Tag weten de botjes welke taal ze zien. - De sitemap
Ook niet geheel onbelangrijk. Dankzij een XML sitemap kan je Google aangeven welke pagina’s je website of webshop allemaal heeft. Hierin kan je direct de meertalige versies meeleveren. Dan weet Google direct dat ze bestaan!
En daarna is het aan jezelf. Pas de content aan op de doelgroep van het land. Het technische gedeelte is klaar, nu is het tijd om bezoekers in het buitenland warm te maken.
Heb je nog vragen of op- en/of aanmerkingen over dit onderwerp. Stuur ons gerust een bericht!