10x handige SEO tips om direct mee aan de slag te gaan

Wil jij de zoekprestaties van je website of webshop verbeteren? Hieronder 10 handige tips voor je SEO om direct mee aan de slag te gaan. Verhoog je online zoekresultaten.

Elke marketingbureau strooit met de term SEO. Een beetje SEO hier, een beetje optimalisatie daar en klaar. Jouw nummer één positie in Google is binnen, toch?

Het klinkt te mooi om waar te zijn. Je betaalt een marketingbureau en in ruil daarvoor kom je op de eerste pagina van Google terecht, of zelfs op de allereerste plek.  Sorry, ik ga je even uit die droom halen. Het is niet mogelijk.

Of niet mogelijk, dat is ook weer overdreven natuurlijk. Maar een gegarandeerde eerste plek krijgen in Google is lastig en kan je nooit garanderen. Dit hangt af van verschillende factoren.

Hieronder enkele factoren waardoor jouw positie (ranking) in Google wordt bepaald.

1. Je website is als spaghetti
De manier waarop- en waarmee jouw website is gemaakt heeft een grote invloed op de zoekmachine.

Bestaat jouw website uit spaghetticodes of is deze gebouwd door een websitebouwer die een mooie nette code heeft geschreven?

2. Je website is een goederentrein
Als je naar jouw website gaat, is deze dan binnen twee seconde geladen? Of duurt dit langer?

Als dit langer duurt dan is de kans groot dat punt één niet goed is, of dat jouw webhosting niet snel genoeg is.

Een snelle laadtijd heeft een enorme impact op jouw zoekresultaten.

3. De zoektermen
Uiteindelijk is dit allesbepalend: op welke zoekwoorden zoekt jouw potentiële klant? Als jij een webshop hebt waarop jij knakworsten verkoopt, dan is een zoekterm als ‘kebap online’ helemaal niet relevant.

Google weet dat ook. dus die gaat jou niet bovenaan zetten. Maar gebruik jij ‘online knakworst kopen’ als zoekterm, dan is de kans groter dat jij bovenaan komt te staan.

Maak landingspagina’s op je website en laat op iedere landingspagina een woord de ‘hoofdrol’ spelen. Focus je op dit woord en zorg ervoor dat deze ook in normale zinnen wordt gebruikt.

Wat is SEO eigenlijk? En SEA? Letterlijke vertaling: SEO betekent Search Engine Optimization en SEA is Search Engine Advertising.

Zoals je aan de afkortingen kunt zien is het verschil best makkelijk. SEO zijn de niet-betaalde Google resultaten en SEA zijn de advertenties die je in een zoekmachine als Google ziet.

Jouw plek in de onbetaalde resultaten hangt van zoveel verschillende factoren af. Hierboven staan belangrijke waarmee je wel even uit de voeten kan.

Maar naast de drie bovenstaande zijn ook de onderstaande punten belangrijk. En het mooiste is: je kan er direct mee aan de slag!

  1. Mobiele bruikbaarheid – is je website mobiel toegankelijk?
  2. Ben je actief op social media?
  3. Heeft elke pagina op jouw website en goede titel?
  4. Heeft jouw website een SSL certificaat – het groene hangslot?
  5. Call-to-actions – spoor jij jouw bezoeker aan om iets te doen?
  6. Geen kapotte links – verwijst elke link op jouw website naar een bestaande pagina?
  7. Zijn jouw contactgegevens goed zichtbaar?
  8. Heb je lastige teksten op je website, of is het goed te lezen?
  9. Heb je een sitemap gekoppeld aan je site?
  10. Heb je oude pagina’s verwijderd?

Heb je aanvullende tips? Of heb je een goede hersenkraker voor ons? Wij denken graag met je mee.

Like ons op Facebook voor meer handige tips.

meer informatie?