Wat is linkbuilding? (+ 8 handige tips)

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het draait om het verkrijgen van links van andere websites naar jouw eigen website. Bijvoorbeeld: jij hebt een fietsenwinkel, en een blog over fietsen verwijst naar jou website. Deze links fungeren als een soort aanbeveling of stem van vertrouwen voor zoekmachines zoals Google. Hoe meer links naar jouw site verwijzen, hoe groter de kans is dat je hoger scoort in de zoekresultaten. Maar hoe werkt dit precies? En kan ik dit zelf ook doen? In dit artikel lees je meer over linkbuilding + 8 handige tips die je direct in kan zetten.

In het kort: waar komt linkbuilding vandaan?
Linkbuilding ontstond rond 2000 toen zoekmachines zoals Google begonnen met het gebruiken van links als een belangrijke factor voor het bepalen van jouw zoekpositie. Dit gebeurde op basis van relevantie en autoriteit. Het idee was simpel: als veel websites naar jouw website linken, dan moet jouw content wel interessant zijn. Deze gedachtegang leidde tot de opkomst van linkbuildingstrategieën om meer links te verkrijgen en zo de positie in zoekmachines te verbeteren. Alleen: kan je dan oneindig links plaats op zoveel websites als je wil, en scoor je dan automatisch goed? Het korte antwoord: nee.

De website die verwijst naar jou heeft ook een bepaalde waarde en autoriteit. Stel: jij bent een elektronicazaak en je gaat beginnen met linkbuilding. Dan is het minder waardevol als jouw link te staan komt op de website van een oliebollenbakker. En zoekmachines zijn slim, die weten dit. Die gaan dan denken: waarom staat die link hier? Deze websites hebben niet veel met elkaar te maken. Het is dan geen waardevolle link.

Wat kan ik zelf doen met linkbuilding?

Beginnen met linkbuilding is best makkelijk, maar het vergt wel veel tijd. Hieronder staan een paar tips om je op weg te helpen.

Gastbloggen
Schrijven van artikelen voor andere websites in ruil voor een link terug naar jouw eigen site. Bedenk wel dat de websites iets met elkaar te maken hebben. Anders is de link niet waardvol.

Broken linkbuilding
Het vinden van dode links op andere websites en voorstellen om deze te vervangen met een link naar jouw eigen relevante content. Dit is voordelig voor beide partijen. Jij krijgt een waardevolle link naar jouw website, terwijl de andere partij een probleem oplost door een dode link te vervangen door een bruikbare en relevante bron.

Linkruil
Het uitwisselen van links tussen websites, waarbij beide partijen een link naar elkaars website plaatsen. Ook hier moeten beide websites wel iets met elkaar te maken hebben.

Content marketing
Het creëren van waardevolle content die mensen natuurlijk willen delen en linken.

Infographics
Visuele content die makkelijk te delen is en vaak wordt opgepikt door andere sites. Ze kunnen jouw infographic gebruiken indien ze een link naar jouw website vermelden.

Advies: focus op kwaliteit

Focus op kwaliteit, niet op kwantiteit. Het is beter om enkele links te verkrijgen van grotere en relevante websites dan een hoop links van sites die weinig waarde toevoegen. Trap dus ook niet in standaard ‘Linkbuilding pakketten’. Er is geen standaard pakket. Iedere website heeft een eigen benadering nodig. Google (en andere zoekmachines) worden steeds slimmer en hechten meer waarde aan de relevantie en kwaliteit van de links die naar jouw site leiden.

Wil je graag een passend advies en meer weten over online marketing? Neem dan eens contact met ons op, óf bekijk onze alles-in-1 marketing pakketten.

meer informatie?